Mindsettet til forretningsutviklingsrepresentantene (BDR) påvirker resultatene. Målet er å utvikle en kraftfull vinnermentalitet rettet mot suksess. Slik gjør du det.
Forretningsutviklingsrepresentanter (BDR) har stor makt. De former virksomhetens fremtid og er inngangsporten til inntekter. Men for at de skal maksimere denne makten, må de forstå den og vite hvordan de skal utnytte den. Her er de grunnleggende prinsippene for å gjøre det. Bla raskt gjennom menyen!
Du må alltid tenke at salget kommer til å skje. Du må være trygg på forslaget ditt og tilby det som en transaksjon som gir mening for din potensielle kunde. Husk: du trenger ikke å tvinge frem en avtale hvis prospektet ikke virker fornøyd med tilbudet ditt. Dette er hvordan denne mentaliteten utvikler seg.
For at du skal føle deg trygg som BDR, må du være ekspert på løsningen din, prospektets virksomhet og feltet de opererer på. Du må finne feilene, bli en autoritet på området og utvikle den beste strategien for å løse problemene deres mest effektivt. Dette er nettopp forskjellen mellom en pretensiøs BDR og en talentfull og pålitelig.
Gjør undersøkelser, bli godt kjent med din potensielle kunde, ikke gå glipp av en eneste detalj. Disse dataene vil tillate deg å gå inn i salgssamtalen med selvtilliten som kommer fra å mestre emnet.
Det er viktig at du som BDR forstår at det er en mulighet for at prospektet ikke er interessert i løsningen din. Denne antagelsen bør imidlertid ikke dempe forventningene dine om suksess. Hvert alternativ ville ikke eksistert uten det andre, men det er opp til deg å stole på metoden din og se på løsningen din som det beste alternativet for kunden din. Det kan virke komplisert, men det er det en vinnermentalitet handler om.
Når du jobber med B2B-salg, kommer du til å møte mange anledninger der prospektet ikke fortsetter til neste steg. Nøkkelen er å ikke se denne avvisningen som en personlig fiasko , men som en del av læringsprosessen. For å si det enkelt, forvent suksess hver gang du går inn i en salgssamtale, men regn med muligheten for ikke å inngå en avtale.
Hvis prospektet ditt etter diskusjon og forhandling ikke viser interesse for forslaget ditt, bør du likevel ta vare på den informasjonen for å finne ut hvorfor den potensielle kunden trakk seg. Kanskje det var dårlig timing, kanskje kunden allerede hadde en tilfredsstillende løsning, eller kanskje en av konkurrentene dine løste problemet bedre. Uansett årsak finnes det sannsynligvis en måte å forbedre tilnærmingen din på.
Apropos forbedring: Et team som ønsker å lykkes er villig til å gjøre det som skal til for å lære å utføre B2B-salg på en bedre måte. Nøkkelen til teamlæring og forbedring er åpenhet. I et åpent miljø er lagkameratene klar over god og dårlig praksis, slik at de lærer seg selv å oppnå suksess og unngå å mislykkes. Denne kunnskapen må tilhøre hele teamet for at de skal lære og legge grunnlaget for en kultur som er åpen for tilbakemeldinger.
På den annen side må forretningsutviklingsrepresentanter internalisere at feil er en stor del av B2B-salg og ikke så ille som vi har en tendens til å tro. Man lærer av hver fiasko, og det er ingenting å frykte. Teamet må ta sikte på å føle seg komfortable både med å lukke og miste salg, og lagkameratene bør kunne kommentere hverandres praksis for å bidra til felles læring. Dette åpne miljøet gir opphav til kollektivt ansvar og gir mulighet for kontinuerlig og delt tilbakemelding.
Vi er oppdratt med en sparsommelig mentalitet. Vi har en tendens til å spare de ressursene som aldri har vært nyttige, fordi vi tror at de vil komme til nytte en dag. Innerst inne vet vi imidlertid at den tiden ikke kommer. Denne tankegangen får oss til å fokusere mer på de mulige måtene vi kan bruke disse ressursene på, og lar oss ikke se overfloden av nye og store muligheter vi kan strebe etter. Du kaster bort tiden din og må kvitte deg med den mentaliteten som holder deg tilbake.
Hvis et salg ikke går gjennom, hvis en potensiell kunde ikke er interessert i løsningen din, eller hvis du ikke tror den passer, må du gå videre. Bak den mislykkede avtalen ligger det mange vellykkede avtaler. Du har ingen tid å miste, men mange nye muligheter å utforske.
Forretningsutviklingsrepresentantenes tankesett har direkte innvirkning på resultatene de oppnår. Målet må være å utvikle en kraftfull vinnermentalitet rettet mot suksess. For at B2B-salgsteamet skal kunne utvikle den, må de begynne med å gjennomgå og reflektere over egen praksis for å se hvordan de kan forbedre seg.
En vellykket B2B-salgstankegang er en langvarig garanti. Den søker ikke den umiddelbare anerkjennelsen og gleden ved å gjøre et salg, men eksellensen erbasert på konstant forbedring og læring.